Мотиви, причини і умови, що спричинюють виникнення та розвиток девіантної поведінки підлітків
Мотиви, причини і умови, що спричинюють виникнення та розвиток девіантної поведінки підлітків
Асоціальна поведінка розглядається як результат соціопатогенеза, що виникає внаслідок різних впливів на особистість:
Негативні чинники, що зумовлюють девіантну поведінку дітей:
- неблагополуччя в сімâї (неповна сімâя, батьки â пâяниці, наркомани, ведуть аморальний спосіб життя; безвідповідальність батьків за виховання дітей, їх психолого-педагогічна неграмотність; негативні приклади в моральній поведінці; брак доброти, сімейного затишку, любові до дітей, справжнього батьківського авторитету; прояви насильства, жорстокості; матеріальне неблагополуччя);
- низька педагогічна культура сімâї (батько й мати працюють, освічені, інтелектуально розвинені, але матеріальний достаток проявляється у створенні для дітей âпарниковихâ умов, що призводить до ослаблення внутрішніх сил особистості, матеріального перенасичення, вседозволеності, несформованості системи самовимог і самоконтролю);
- недостатній рівень виховної роботи у загальноосвітніх закладах (проявляється у перевантаженості програм навчальним матеріалом, який учень не може засвоїти, що породжує негативізм, опір, намагання âвтектиâ від навчальної діяльності, почуття власної неповноцінності; прояви негативізму з боку вчителів-вихователів до учнів з моральними вадами; недостатній рівень педагогічної культури вихователів; ізоляція, відсторонення від цікавих колективних справ тощо);
Негативні соціальні впливи, що грають десоціалізаційну роль у виникненні девіантної поведінки підлітків:
- прямі десоціалізаційні впливи чиняться з боку найближчого оточення, яке безпосередньо демонструє зразки асоціальної поведінки, антисуспільних орієнтацій і переконань, коли діють антисуспільні норми і цінності, групові приписи, зовнішні поведінкові регулятори, що спрямовані на формування особистості асоціального типу;
- непрямі десоціалізаційні впливи середовища полягають у відсутності необхідних умов для âзапускуâ провідних механізмів і засобів соціалізації, за допомогою яких здійснюється âтрансформаціяâ системи зовнішньої регуляції у внутрішню.
Кримінальний фактор виникнення девіантної поведінки:
- група підлітків, що сформована поза соціально-значущої діяльності, в умовах марного згаяння часу та ризикованих хуліганських занять. У таку групу, яка виявляється âкаталізаторомâ злочинної поведінки неповнолітніх, підліток потрапляє в разі неможливості добитися успіху, відсутності позитивної діяльності, в якій підліток може реалізувати себе;
- в разі психологічного дискомфорту, що виникає як результат престижного невдоволення, відчуження від колективу, як це буває з âважкимиâ учнями внаслідок їх слабкої успішності, конфліктів з вчителями та однокласниками, що призводить до зниження референтної значущості підлітка та пошуків ним іншого кола спілкування.
Â
Â
Психобіологічні передумови асоціальної поведінки дітей:
а) кризові явища, що характеризують психофізіологічний розвиток у підлітковому віці кризові явища в організмі, психіці та взаємовідносинах підлітка);
б) нервово-психічні захворювання, акцентуації характеру
- психічні аномалії: олігофренія, психози, психопатії, неврози, психофізичний нфантилізм, ознаки органічного ураження головного мозку;
- частіше за інші зустрічаються акцентуації за гіпертимним та нестійким типом;
в) відставання в розумовому розвитку
- за особливо несприятливих умов внаслідок своєї підвищеної навіюваності підлітки можуть легко підпасти під вплив дорослих, досвідчених злочинців;
г) різні фізичні вади, дефекти мови, зовнішня непривабливість, вади конституційно-соматичного характеру;
д) ненормальні біологічні потреби
- юнацька гіперсексуальність, несублімована в соціально-активні форми діяльності, що закріпилася на рівні поганих звичок;
- потреба в алкоголі, палінні, наркотиках.
Фактори, що провокують жорстокість:
- внутрішньо-особистісна агресивність учнів, що виявляється внаслідок індивідуальних особливостей;
- попередній досвід життєдіяльності школярів, що містить в собі прояви власної агресивності і спостереження аналогічних проявів у близькому оточенні â в родині, у референтній групі одноліток, у закладах освіти, в яких навчався раніше;
- недостатній рівень розвитку комунікативних навичок, відсутність прикладів і досвіду ненасильницьких відносин і знань про свої права;
- традиції шкільного середовища, що провокують і стимулюють жорстокість.
До таких традицій відносять:
а) загальний психоемоційний фон закладу освіти, що характеризується високим рівнем тривожності і психічним напруженням субâєктів взаємодії у сукупності з невмінням контролювати власні емоції і регулювати психічний стан;
б) âполітичнуâ систему закладу освіти, що містить взаємовідносини у педагогічному колективі, авторитарно-директивний стиль керування, відсутність обґрунтованої системи педагогічних і професійних вимог;
в) особливості ставлення педагогів до школярів, що побудовано на необгрунтованих вимогах з боку дорослих і повній відсутності прав дітей;
г) систему взаємовідносин всередині класного колективу (як у âпримітивнійâ групі);
д) наявність загальновизнаних соціальних ролей, що містять ролі âхазяїнаâ і âжертвиâ;
е) традиції деструктивного соціуму, що пропагують засоби масової інформації.
- Створено .
- Переглядів: 1084