Рекомендації вчителям
Правила, яких має дотримуватися вчитель щодо невстигаючих учнів
- Не ставте невстигаючого учня в несподівану ситуацію «запитання — відповідь»; дайте учневі можливість підготуватися та обміркувати відповідь.
- Бажано, щоб учень відповідав не усно, а письмово.
- Засвоєння великого за обсягом, різноманітного складного матеріалу не давайте відраду; розділіть його на окремі інформаційні шматки і подавайте поступово, в міру засвоєння.
- Не примушуйте невстигаючих учнів відповідати новий, тільки-но засвоєний на уроці матеріал; відкладіть опитування на наступний урок, дайте учневі можливість опрацювати його вдома.
- Шляхом правильної тактики опитувань і заохочень (не лише оцінкою, а й зауваженнями типу «відмінно», «молодець», «розумниця» тощо) формуйте в учня впевненість у власних силах, у своїх знаннях, у можливості вчитися; ця впевненість допоможе учневі в екстремальних, стресових ситуаціях іспитів, контрольних, олімпіад тощо.
- Тактовно оцінюйте невдачі учня, адже він сам дуже болісно їх сприймає.
- Під час підготовки відповіді давайте час для перевірки та виправлення написаного.
- Якомога менше відволікайте учня, його увагу, створюйте спокійну, а не неврозну обстановку.
Кодекс честі вчителя
Вимоги до кандидатів на посаду вчителя
Учителем може бути кожен, хто не дозволяє собі негідних вчинків.
Кожен кандидат на посаду вчителя зобов'язаний пройти тестування на:
- фахову придатність;
- компетентність з обраного предмету;
- психічні, моральні та етичні якості;
- комунікабельність;
- На вільні вакансії приймаються кандидати, які пройшли конкурсний відбір у відповідному навчальному закладі.
Права та обов'язки вчителя (передбачені нормами моралі)
Учитель має право:
- на свободу совісті, інформації;
- на вільне висловлювання власних поглядів і переконань відповідно до морально-етичних норм;
- на захист фахової честі та гідності;
- на підвищення кваліфікації;
Обов'язки вчителя (основні моральні якості вчителя)
- Бути чесним порядним.
- Уникати всього, що може зашкодити власному авторитетові.
- Любити своїх учнів, сприяти їхньому інтелектуальному та моральному становленню, у кожному бачити особистість.
- Об'єднувати суспільні інтереси з інтересами кожного, щоб турботи колективу стали особистими турботами кожного.
- Бути гуманістом. (Гуманізм — ставлення до людини як до вищої цінності на землі.)
- Щиро цікавитися справами іншої людини, бути доброзичливим, допомагати порадою, співчувати горю, визнавати право кожного на щастя.
- Виховувати в собі доброту, чуйність, сердечність, ввічливість, шляхетність, делікатність, самовідданість, вимогливість до себе.
- Любити батьківщину.
- Доводити це результатами власної праці.
- Мати почуття власної гідності. (Гідність учителя — шанування власних чеснот за поважного ставлення до чеснот навколишніх).
- Шанобливо ставитись до учнів, колег, батьків.
- Дотримуватись моральних та етичних норм суспільства, свого колективу (Моральність — внутрішні та духовні якості, якими керується людина, етичні норми; правила поведінки, обумовлені якостями. Мораль — моральні норми поведінки, стосунків, а також сама мораль).
- Ефективно використовувати науковий потенціал для вирішення освітніх і виховних завдань.
- Удосконалювати теоретичні знання та практичні навички педагогічної майстерності, зокрема норм моралі.
Учитель не має права:
- Принижувати честь і гідність учнів і колег.
- Виявляти ненависть до учнів і колег.
- Зневажати інші народи та культури.
- Залучати дітей до праці, яка непередбачена загальноосвітніми програмами, навчальним планом і статутом школи.
- Визначити навчальні навантаження, які перевищують норми, затверджені органами охорони здоров'я.
- Зазіхати на гідність учителя, учня, батька. (Почуття власної гідності — визнання своїх позитивних якостей, скромність).