Просвітницький тренінг з профорієнтаційної роботи
Тема: «Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху»
Мета : сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором, актуалізувати процес професійного самовизначення учнів. Допомога учням у визначенні своїх інтересів, як основу професійного визначення, збагатити знання підлітків про світ професій.
Структура заняття
№ |
Зміст роботи |
Час виконання |
Необхідне обладнання |
1. |
Вступне слово педагога |
2 хвилини |
|
2. |
Вправа « Знайомство» «Мне звуть …, в майбутньому я хочу стати…» |
5 хвилин |
|
3. |
Профорієнтаційна гра «Вгадай професію» |
10 хвилин |
|
4. |
Інформаційне повідомлення |
5хвилин |
Картини з зображенням різних професій, які відповідали 5 типам професій. |
5. |
Вправа-дослідження « Професійна спрямованість» |
10 хвилин |
Бланки методики « Професійна спрямованість» ручка |
6. |
Обговорення ситуацій |
10 хвилин |
|
7 |
Підведення підсумків. |
3 хвилини |
|
Вступне слово педагога (2 хв.)
Вибір професії –одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у житті. Звичайно можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти зрозумієш, що це справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування неминуче … Вибір професії, як і будь-який вибір –це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя-це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи –додому».
Відколи живе людство - існує і проблема вибору занять, трудової діяльності, професійної кар’єри .Слово « професія» виникло на Землі як найвище, найдосконаліше творіння природи, підтверджують найдавніші пам'ятки, знайдені археологами, лінгвістами та істориками. Свідоцтво про роль усвідомленого вибору професійної сфери діяльності ми знаходимо навіть у Новому заповіті (послання св. апостола Павла до римлян 12.6, 7, 8): «Імама єно різні дари, згідно з благодаттю, даною нам. Коли пророцтво - то виконуй йод в міру віри, а коли служіння - будь на служінні, коли вчитель - на навчанні, коли утішитель - на потішанні, хто подає - у простоті, хто головує - то з пильністю, хто милосердствує - то з привітністю!» З різних історичних пам'яток відомо, що процес формування суспільних відносин супроводжувався розвитком ремесел, занять, появою різних професій. Відповідно виникали і проблеми з вибором їх, перші прояви невідповідності професії, справі, уподобанням. Давно, дуже давно люди збагнули: справжню насолоду приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням, відповідно до інтересів, покликання, здібностей особистості. Ще відомий давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н. е.) говорив: «Пізнай себе і роби свою справу». Саме про це ми сьогодні і поведемо мову.
Вправа « Знайомство» «Мене звуть…, в майбутньому я бажаю бути…»
Всім учасникам пропонується по черзі назвати своє ім’я та назвати , яку професію у майбутньому вони хотіли отримати, та ким бути. Якщо хтось ще не вирішив не поспішати з вибором майбутньої професії, а поміркувати над цим питанням.
Профорієнтаційна гра «Вгадай професію» (10 хв.)
Клас поділяється на дві команди. Перша команда загадує професію і потім за допомогою іменників та прикметників характеризує її. Друга команда відгадує.
Потім учні міняються ролями. Перемагає той, хто вгадає задуману професію.
Педагог наголошує на тому, що вони намагаються вгадати професію, аналізуючи певні її ознаки, тобто класифікує отримані відомості. І це вам допомагає виконати завдання. Так само ми теж познайомимось із загальноприйнятою класифікацією професій, яку розробили вчені. У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись. Тому вчені умовно об'єднали усі професії у п'ять груп-типів. Головною у класифікації був обраний предмет праці. Тобто та робота на яку фахівець витрачає фізичні та інтелектуальні зусилля.
Інформаційне повідомлення. «ТИПИ ПРОФЕСІЙ».
Найбільш часто професії ділять за предметом праці, що використовується в діяльності.
Відповідно до даної класифікації виділяють категорії професій: «людина — людина», «людина —природа», «людина —техніка», «людина — знакова система», «людина — художній образ». Проаналізуємо особливості кожної категорії професій.
Праця людей професії «людина — людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант тощо.
Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
Якщо об'єктом праці виступають різні знаки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти і т.д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система». До даної категорії відносять, наприклад, професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача художньої та наукової літератури тощо.
Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосередженість, стійку увагу, посидючість. Професії, пов'язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ». Це професії модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Професії людини, пов'язані з живою природою (рослинні та тваринні організми, мікроорганізми), належать до категорії «людина — природа». Сюди відносять професії: ветеринарного лікаря, рибознавця, мікробіолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.
І, нарешті, остання категорія «людина - техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, ЇЇ ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання (водій, механік, слюсар-ремонт-ник, сталевар тощо). Людина, що працює з техникою має відзначатися високою виконавською дисципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, технічну уяву.
Вправа-дослідження « Професійна спрямованість».
Інструкція. У кожному прямокутнику представлені чотири професії. З чотирьох пропонованих професій оберіть ту, яка приваблює вас найбільше, та виділіть її. Якщо ви не знаєте, чим займається людина тієї чи іншої професії, зверніться по допомогу до дорослих та відповідної літератури.
Таким чином, усього у вас буде виділено 25 професій по одній в кожному прямокутнику. Потім ви працюєте з бланком по вертикалі. П'ять професій ви оцінюєте по п'ятибальній шкалі: найбільш цікава для вас професія оцінюється 5 балами, найменш цікава - 1.1 так по всіх вертикальних стовпчиках. Свої бали ви вписуєте у квадратики, розміщені всередині прямокутника.
Аналогічну роботу ви виконуєте, по горизонталі, але тепер бали вписуються у відповідні трикутники.
Після цього в кожному прямокутнику ви знаходите суму чисел, записаних у трикутнику і квадратику.
І, нарешті, визначаєте, суму балів по кожній з п'яти категорій. Для цього ви сумуєте отримані бали у кожному прямокутнику у тому порядку, в якому вони - пропонуються нижче:
Людина — людина: 1, 10, 14, 18,22;
Людина — техніка: 2, 6, 15, 19, 23;
Людина —природа: 3, 7, 11,20,24;
Людина — знакова система: 4, 8,12,16, 25;
Людина — художній образ: 5, 9, 13, 17, 21.
Порівнюємо отримані результати: там, де сума виявилась найбільшою, можна говорити про схильність учня до тієї чи іншої категорії професії і майбутню роботу з учнями будувати в уже більш конкретному напрямку.
Обговорення ситуацій.
Учням пропонується розглянути ситуації та висловити свої думки питання:
Ситуація 1
Ми багато сперечалися з подругою - яку професію вибрати.
І те начебто не підходить, і це...
Я точно знаю, куди не піду: у вчителя — не хочу псувати нерви; не піду
в хімічне виробництво, тому що від спілкування з хімічними препаратами мож
але втратити здоров'я; на фабрику не піду, тому що там перетворишся в робота,
виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не
псувалося здоров'я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов'язана з тваринами й більшою кількістю поїздок.
Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! — викликнула подруга й добавила, — а по мені — аби тільки одержувати пристойно.
Я потім довго думала. Сумніваюся, є чи в мене талант для цирку. Може бути, подруга права, і, якщо немає покликання, треба думати про заробіток?
Питання й завдання
Які мотиви вибору професії в дівчин?
Який прийом педагогічного впливу був використаний у даної ситуації ?
Ситуація 2.
Під час зустрічі випускників між хлопцями відбулася от яка розмова.
Віра - маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить про свою професію - одне задоволення:
— Ліки для хлопців, — говорить вона, — це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися... Вони ж можуть отруїтися.. Я ледве сама не отруїлася, так напробувалась...
Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:
З тобою неможливо говорити російською мовою, усе латинь і все про ліки.
Так це ж моя робота, - посміхається вона.
Серед випускників - ще один майбутній медик - Алла П. Вона буде стоматологом.
-Алла, чому ти пішла в стоматологічний?
-Марина вирішила, ну і я з нею.
- І як, подобається?
-Так нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійський. Навіщо зубному лікареві потрібний англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
- З університету в технікум? Але навіщо?
- Набридло вчитися, і потім, ми проходили практику в поліклініці, так я довідалася, що технік може заробити більше лікаря.
Питання й завдання:
Зрівняєте дві позиції відносно вибору професії.?
Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?
Підведення підсумків Педагог підводить підсумки та наголошує на тому, що яку професію виберуть учні головне , щоб вони її вибрали усвідомлено.
Список використованої літератури: 1.Бордовская Н.В., Реан А.А. «Педагогіка»- С- Петербург, Питер,2001 р
2. Культура життєвого самовизначення. Методичний посібник/ Наукове керівництво та редакція І.Д.Звєрєвої- Київ ,2004р