Written by on

Семенюк Оксана Миколаївна 21 лютого в 4 класі  провела виховну годину на тему «Людина починається з добра. Золоте правило моралі».

ВИХОВНА ГОДИНА 4 клас

«Людина починається з добра»

Мета: Ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі, справедливості,формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього;

виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;

розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.

Обладнання:

Краса врятує світ

Ф. М. Достоєвський

Добро все переможе.

Народна мудрість

Записи на дошці:

Добро

•Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям, благо.

•Добра, корисна справа, дія, вчинок

Обладнання: на стіні плакати із висловами:  «Будуйте храм в душі своїй», «Все те що робиш комусь, роби собі», «Поспішай робити добро».

  Епіграф

Добрі слова – це сади

Добрі слова – це коріння

Добрі думки – квіти

Добрі справи – плоди.

 

Вчитель: Тема нашої сьогоднішньої виховної години— «Доброта і милосердя у моєму житті». Ми часто чуємо ці слова: доброта, сердечність, людяність, милосердя. Сьогодні ми порушимо проблеми милосердя, доброти, чуйності, співпереживання, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді. Цілком природнім і закономірним вважається допомогти знедоленому, нещасному, поділитись шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, порятувати хворого, заступитися за беззахисного.  Кожен із вас, хто сидить у цьому класі, вже думає про своє подальше життя, про своє майбутнє. Кожен хоче жити добре, красиво. Але не потрібно забувати в той же час про свою душу. Дбаючи про матеріальне, не забувати про духовні цінності.

Бесіда.  Діти, підкажіть, доброта – це якість людини, що дається при народженні, чи її потрібно виховувати? (Діти висловлюють свої думки). Я дійшла до висновку, що людина повинна постійно удосконалювати себе на протязі життя. 
Діти давайте спробуємо з’ясувати що таке добро?

Учні висловлюють свої думки. Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку.

Милосердя — щиросердність, співчуття,  любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття по відношенню до сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини що потрапила в біду.

Вчитель. Одним із домашніх завдань було дібрати вірші про добро.

  1. Виростай, дитино, каже мені мати,

 І розкриється весь світ тобі –

Зможеш легко труднощі долати,

Як повік не зрадиш доброті!

Пожалій мурашечку,

І полий ромашечку,

Кущик посади!

При потребі старшому,

Меншому і слабшому

Вмій допомогти.

 

2.  Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра.

Нехай живе ця істина стара:

Людина починається з добра!

 

3.   Ти добро лиш твори повсюди,

Хай тепло твої повнить груди.

Ти вкопай і почисть криницю,

Волю дай, нагодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

 

4.   Навчаймося добра, як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя його творить святе.

Плекайте крізь роки троянди ніжні й жито,

Тримайте у руках, як сонце золоте.

Даруймо для людей погожі дні весняні,

Щоб щедрим садом вік святився небокрай,

Щоби  пісні лунали до нестями

І повнився добром наш дім і рідний край.

- Діти, що спільного у всіх прочитаних віршах?

- Хто ж повинен творити добро? (Кожен із нас).

- Діти, як ви думаєте, люди відразу народжуються добрими чи навпаки злими? Чи можна навчитися бути добрим? (Діти висловлюють свої думки).

Я б хотіла, діти щоб ви усвідомлювали свої вчинки, несли за них відповідальність, бо без відповідальності за них, не буде добра  і милосердя Ось у нас є плакат: «Мої відповідальні вчинки». П’ять принципів відповідальності. Бо добро і милосердя може бути тільки, тоді, коли ви берете відповідальність за тих, хто з вами поруч.

            Принципи відповідальності.

  1. Я несу відповідальність за все, що роблю.
  2. Я несу відповідальність за своє навчання.
  3. Я несу відповідальність за своє шанобливе ставлення до людей, до батьків.
  4. Я несу відповідальність за своє місто, країну і цілий світ.
  5. Я несу відповідальність за дбайливе ставлення до довкілля та збереження його для наступних поколінь.

Учитель.

            Діти! Що є головним для кожного з вас, що є найважливіше для вас?

            Підійдіть до дошки і позначте той принцип хмаринкою, який є для вас пріоритетом.

Вчитель.   Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього, що нас оточує: тварин, рослин.

 Але скажіть будь ласка як же могло статися, що милосердя втратило сьогодні свою цінність? А його зміст звівся в основному до милостині? Невже для того, щоб виіскрити  доброту із наших сердець, потрібен землетрус , війна Чорнобиль? Хіба без них не можна бути милосердними? Хіба в звичайному житті немає людей, які потребують допомоги?

Є і дуже багато таких людей. Але за своєю заклопотаністю про свій зовнішній вигляд, гонінням за кращим комп’ютером, найдорожчим мобільним телефоном ми не бачимо  цих обділених людей.

 

Вчитель. Кожен із нас може допомогти людям з особливими вадами бути щасливими. Достатньо тільки побачити в цих людях — людей, в цих дітях — дітей.

Кожен із вас, мабуть, зараз ставить собі питання: «А що я можу зробити, щоб допомогти їм бути щасливими?».

 Я відповім — любити! Не відвертати свого погляду від дітей, що виглядають не так, як здорові діти. Вони особливі. Чому? Не знаю. Але вони живуть, і Бог також привів їх на цей світ. Для чого? Можливо, щоб зробити нас добрішими, людянішими… І вони будуть щасливі!

Вчитель: А зараз кожен з вас подумає і назве хоча б один вислів, прислів’я, приказку про добро та милосердя:

1.Добро плодить добро, а зло плодить зло.

2.Добро не пропадає, а зло умирає.

3.Не все добре, що солодке.

4.Ти до нього з добром, а він до тебе з колом.

5.Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа.

6.Добрий чоловік і сусідів дім від вогню збереже.

7.Від лиха до добра недалека дорога.

8.З добрим дружись, а злого й лихого стережись.

9.Не сподівайся за добро дяки.

10.Злий плаче від зависті, а добрий під радості.

11.Все зле — все немудре.

12.У кого є злість, той своє серце їсть.

13.Хто сам не знав зла, не вміє шанувати добра.

14.Злий сам себе б'є.

15.Злість до добра не доводить.

(Звучить пісня «Злагода»)

А зараз давайте ми з вами складемо правила доброти і милосердя.

Золоте правило:

1.Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.

2.Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.

3.Слухати маму, тата, бабусю.

4.Не сміятися над каліками.

5.Любити і берегти природу, тварин.

6.Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.

7.Не залишати тварин у біді.

8.Любити природу і все живе. Бережливо ставитися до краси.

9.Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху

 А я бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою.

Хай множаться зерна добра в ваших душах.

 

Самостійна робота

— Діти, перед вами лежать пелюсточки, яких вам потрібно зробити квіточку. Для того, щоб зробити квіточку, потрібно вибрати тільки ті пелюсточки, які характеризують добру людину.

(На пелюстках написані такі слова: чуйність, егоїзм, щирість, лицемірство, грубість, терпіння, невихованість, жорстокість, ввічливість.)

Діти вибирають правильні пелюсточки і складають квіточки.

 

— Діти, які правила доброти ви знаєте? Давайте спробуємо назвати їх.

• Допомагати слабким, маленьким, старим, хворим.

• Пробачати помилки.

• Не бути жадібним.

• Не заздрити.

— А зараз поговоримо про золоте правило поведінки. Давайте пригадаємо його. («Стався до людей так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе».)

— Як ви розумієте ці слова?

— Молодці! Всі ви хочете доброго ставлення до себе, а тому і самі мусите добре ставитися до інших. А зараз я запропоную запитання, а ви, якщо так вчинить добра людина, плеснете в долоні.

• Допомагати по господарству.

• Не вмиватися.

• Берегти природу.

• Галасувати, коли хтось відпочиває.

• Добре вчитися.

• Не слухати батьків.

• Ділитися тим, що в тебе є.

• Не слухати інших.

• Ображати тварин.

• Любити батьків.

• Сваритися.

— Молодці, ви гарно впоралися із завданням. Давайте разом з вами назвемо людські чесноти (тобто ті правила, які роблять із людини людину).

• смирення;

• чуйність;

• безкорисливість;

• щедрість;

• доброзичливість;

• справедливість;

• надія;

• ввічливість.

— Саме ці якості допоможуть всім нам жити в любові і в мирі з самим собою. Розвивати в собі ці чесноти — означає зростати доброю людиною, бачити цей світ добрим, прекрасним.

— Діти, а де добро завжди перемагає? (Добро перемагає у казках.)

— Саме так. Любов і доброта розтоплює холодні серця («Снігова королева»), доброта рятує від смерті («Івасик-Телесик», «Попелюшка»).

Читання віршів

1 учень  

Коли ти будеш добрим,

Про тебе люди скажуть.

 Ніколи не забудуть про ввічливість твою.

У школі і удома усім давно відомо

Що добрих не народжують, а добрими стають.

2 учень

Не лінуйтесь робити добро

Лише зла не бажайте нікому

Бо воно, як велика гора

Стане вам на шляхові земному.

3 учень

 І старайтесь робити добро

День і ніч, і у кожну хвилину,

Щоб серденько, як сонце цвіло,

Це хорошою робить людину

Учень. Правда в світі є дуже проста:

Сонце землю теплом зігріває.

А людину – її доброта

І любов у житті прикрашає.

Учень. Не кажіть про любов – докажіть,

що ви любите тих, хто страждає!

Добрі справи нужденним чиніть –

цього вічна любов вимагає!

Учень.

Хіба чекати плати за добро?

Нехай в руці зламається перо

Нехай твоя зламається рука

Що за добро добра собі чека.

Добро твориться просто – ні за так,

Так, як цвіте і опадає мак,

Як хмарка в’ється і сміється пташка,  

Як трудиться мурашка – горопашна.

Учениця.

Не бажай

Коли серця теплом зігріті –

Стає побільше доброти.

Ти ж не один у цьому світі,

А є ще сестри і брати.

Проб’ється істина у слові –

Збагнуть її уже пора.

Усім нам хочеться любові,

Усім нам хочеться добра.

 

Творче завдання. (На партах кожної групи малюнок сонця без променів. Діти домальовують промені та підписують, свої добрі вчинки і створюють своє «Сонце доброти».

Вчитель. Добра людина і сама схожа на ясне сонечко, тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.

Наша виховна година добігає кінця. Багато було наведено доказів, що доброта дуже важлива в житті кожної людини.

- Підводячи підсумки виховної години, кажу вам, що:

Мораль цього запам’ятати варто.

Без добрих справ і вчинків кожен з нас,

Повірте, не багато чого вартий.

Завжди пам’ятайте, що і зараз, і у майбутньому я хочу бачити вас людьми з красивою доброю душею, в якій немає місця підлості і заздрощам, лицемірству і злості. Живіть так, щоб людям було добре поряд з вами, щоб ваша душа співала лише добром.

Заспіваймо пісню «Если добрый ты».

 

AdmirorGallery 5.2.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.