7 лютого 2017 року в Іванівському НВК відбувся захід до Дня безпечного Інтернету під гаслом «Будь зміною: об’єднаймося для кращого Інтернету».
Тисячі людей в усьому світі об’єднуються заради підвищення освіченості з питань безпеки онлайн та участі у заходах та активності у всьому світі. Не зважаючи на те, діти ми чи молодь, батьки чи вихователі, педагоги, соціальні працівники чи політики, – ми всі можемо бути зміною та об’єднатися для кращого Інтернету та безпеки дітей у ньому.
Ідея онлайн-безпеки еволюціонувала останні роки, змінюючи фокус від створення «безпечного» Інтернету до створення «кращого» Інтернету.
Позакласний захід в 5-9 класах з інформатики на тему «День безпечного Інтернету».
Тема: День безпечного Інтернету
Мета: ознайомлення з правилами безпечної роботи в Інтернеті і небезпекою, яка може виникнути під час роботи у мережі; формування навичок правильного реагування на небезпеку мережі; формування культури поведінки в Інтернеті; розвиток інформаційної культури, здатності аналізувати, узагальнювати, робити висновки; виховувати бажання дотримуватися правил особистої безпеки.
Обладнання на наочність: презентація «День безпечного Інтернету», аркуші соціологічного опитування серед учнів школи «Я та Інтернет».
Форма проведення уроку: конференція.
Програма заходу
- Вступна бесіда.
- Соціологічне дослідження.
- Послуги Інтернету.
- Доповідь групи експертів по небезпеці в Інтернеті.
- Правила безпечного користування Інтернетом.
- Підсумки конференції.
Хід заходу
І. Вступна бесіда
Вчитель. Сьогодні ми зібралися тут для обговорення наважливого питання. Якого? Гадаю, з наступного питання ви вмить зрозумієте про що ж йтиме мова. Яке найбільше досягнення ХХ століття? (Варіанти учнівських відповідей). Звичайно ж це Інтернет!
Що нас оточує довкола? Люди, запахи, звуки, кольори … Не перерахувати! Та я все ж назву це одним словом. Нас оточує інформація.
У давні часи, щоб отримати якусь інформацію про країну, життєвий статус про її народ та інше, люди використовували листи. А листи відправляли човном, пароплавом. «Доставка» інформації тривала місяць – півроку. Потім стільки ж люди чекали відповіді. З появою літаків на відправку листа і відповіді чекали вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Раніше інформацію з будь-якого питання ви могли отримати з підручника, довідкової літератури, лекції вчителя, конспекту уроку. Сьогодні до цього переліку легко можна додати комп'ютер та Інтернет.
Це обумовлено тим, що в наш час кожні 72 години кількість інформації збільшується вдвічі.
Ви, сучасні діти, народилися і живете у цифровому світі XXI століття, тому з раннього віку знайомі з мобільними телефонами, ноутбуками, плеєрами. Використовуючи все це, ви можете перейти від навчання, в основі якого — інформація, почута з вуст учителя або прочитана в підручнику, до навчання через сприймання інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища тощо. Сьогодні набагато важливішим є вміння самостійно знаходити відповіді на запитання і використовувати їх на практиці.
ІІ. Соціологічне дослідження
В Україні кількість користувачів Інтернету щороку стрімко зростає. Так, 2011 року кількість користувачів мережею Інтернет в Україні досягла майже 14 мільйонів осіб. Це майже третина від усього населення України. А кількість користувачів Інтернету у світі перевищує 2 мільярди осіб.
Та у всьому світі саме діти та підлітки є найактивнішими користувачами інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ).
Діти, як і дорослі, використовують Інтернет з різною метою: щоб поспілкуватися з друзями, пограти в ігри, послухати або записати музику, відео, підготуватися до уроків, знайти та прочитати цікаву інформацію або придбати певні товари.
В Інтернеті зібрано інформацію з усього світу.
Також у різних країнах і Україні, зокрема, проводять соціологічні дослідження щодо користування Інтернетом, обізнаністю користувачів у перевагах та небезпеках Інтернету.
Соціолог нашої школи провів власне соціологічне дослідження серед учнів школи і зробив певні висновки, які тепер хочемо представити вам.
Соціологи представляють результати дослідження.
(Представляється оброблені результати опитування проведеного заздалегідь серед учнів 5 – 9 класів. Результати у вигляді діаграм)
ІІІ. Послуги Інтернету
У віртуальному просторі ви хочете дізнатися щось цікаве і корисне, розслабитися та абстрагуватися від власних психологічних проблем. Інтернет для вас — можливість цікаво та змістовно провести час. Віртуальний світ дозволяє вам реалізувати цілу низку потреб: спілкування, ігри, розваги, саморозвиток та самореалізація, виховання сміливості, вміння долати перешкоди.
Тож які послуги нам надає Інтернет нам повідомить Знавець Інтернету ________________. Тож послухаємо його.
Повідомлення Знавця Інтернету
веб-браузери: Microsoft Internet Exsplore, Mozilla Firefox, Google Chrom, Opera та інші;
веб-сайти — це набір веб-сторінок, об'єднаних спільною адресою, темою, логічною структурою та оформленням. Наприклад, веб-сайт нашої школи;
пошукові системи: Google, Яндекс, Маіl.Ru, Rambler, Bing. В Інтернеті існують мільйони сайтів. Саме за допомогою пошукових систем ми маємо можливість знаходити необхідну нам інформацію — здійснювати навігацію;
електронна пошта — це комп'ютерна версія звичайної пошти, але можна писати листа одночасно декільком людям, він буде миттєво надісланий, незважаючи на місце проживання адресанта;
дошки оголошень, які дозволяють розміщувати невелике повідомлення або оголошення на тематичних сайтах чи групах. На відміну від чатів можуть минути години та дні, доки хтось прочитає повідомлення та дасть відповідь;
інтернет-чати, дозволяють об'єднуватися в групи за інтересами та швидко спілкуватися в режимі реального часу;
голосові чати, які нагадують спілкування телефоном;
відео конференції, що дозволяють не лише чути, але й бачити співрозмовника. Найпопулярніша програма — Skype;
соціальні мережі — Facebook, ВКонтакте, Одноклассyики, Мой мир. Це окремі веб-сайти, що дозволяють створювати власні сторінки, спільноти, розміщувати фото, аудіо- та відеоматеріали, обмінюватися миттєвими повідомленнями та стежити за оновленнями на сторінках друзів. Найпопулярнішою серед підлітків є соціальна мережа ВКонтакті.
Вчитель. Про які послуги Інтернету ви вже знали? (Відповіді учнів).
IV. Доповідь групи експертів по небезпеці в Інтернеті
Вчитель. Можливостей купа. Згоден за вами. Та не випадково у ваших анкетних листах соціологічного опитування було питання «Чи зустрічав ти коли-небудь загрози, протиправні заклики в мережі Інтернет?». Тому що поряд з величезними перевагами Інтернет має свої недоліки і в ньому приховано чимало небезпек. Знання про них дозволить їх уникнути.
Безпекою в Інтернеті переймаються багато вчених, соціологів, медиків та інших представників ряду професій. Безпека в Інтернеті тепер займає чільне місце серед важливих питань, що потребують розв’язання в багатьох країнах світу. Тому в 2004 році організацією Insafe (Європейська мережа безпечного Інтернету) було започатковано День безпечного Інтернету. Він відзначається у другий вівторок лютого. Українці приєдналися до відзначення цього дня в 2009 році.
А скажіть мені, будь-ласка, що ви знаєте про безпечну поведінку в Інтернеті і які ж небезпеки можуть чекати на недосвідченого користувача Інтернетом. (Відповіді учнів).
У нас сьогодні є запрошені гості – це Група Експертів по небезпеці в Інтернеті та способами їх уникати. Тож вітайте, Експертів.
Перший Експерт
Небезпека 1. Комп'ютерний вірус — це невелика програма, написана програмістом високої кваліфікації, здатна до саморозмноження й виконання різних руйнівних дій. На сьогоднішній день відомо понад 50 тис. комп'ютерних вірусів. Дія вірусів може проявлятися по-різному: від різних візуальних ефектів, що заважають працювати, до повної втрати інформації. Більшість вірусів заражують виконавчі програми, тобто файли з розширенням .ЕХЕ та .СОМ, хоча останнім часом дедалі популярнішими стають віруси, що розповсюджуються через систему електронної пошти. Для захисту від вірусів на комп’ютера потрібно встановлювати потужні антивірусні програми, брандмауери.
Небезпека 2. Нелегальні та шкідливі матеріали, що не відповідають віковим особливостям і негативно впливають на фізичне та психічне здоров 'я дітей — це контент для дорослих, пропагування насилля над дітьми, жорсткої поведінки, шкідливих звичок тощо, онлайн-зваблення дітей.
Небезпека 3. Кібер-хуліганство — термін, який використовують для того, щоб описати інформаційні атаки на людину через Інтернет. На відміну від традиційного хуліганства, якого ви може уникнути, знаходячись удома, стати жертвою кібер-хуліганства можна й у власній оселі на очах у батьків. Кібер-хулігани можуть на інших сайтах розмістити матеріали, що компрометують вас (фото-, відеозйомки тощо) або досить легко встановити з вами контакт у соціальних мережах, форумах і, починаючи з віртуального спілкування та входячи у довіру до вас, запропонувати потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування в сексуальну площину.
Другий Експерт
Небезпека 4. Виманювання інформації про дитину та її сім'ю з метою подальшого пограбування або шантажу. За допомогою шпигунських програм злодії збирають інформацію про вас без вашого відома. Більшість соціальних мереж заохочують користувачів надавати якомога більше особистої та конфіденційної інформації (прізвище та ім'я, домашня адреса, номери телефонів, місце навчання, інтереси та нахили). Шахраєві нескладно обрати потенційну жертву! Також треба обережно використовувати паролі своєї електронної пошти та акаунтів у соціальних мережах; не слід називати дівоче прізвище матері — подібна інформація використовується під час оформлення банківських документів як ключові слова. До речі, користувачі викладають подібну інформацію в більшості випадків добровільно, не усвідомлюючи можливих наслідків такої необережності. Іноді підлітки охоче розміщують свої пікантні фотографії, не замислюючись над тим, що опублікована в Інтернеті інформація залишається в мережі назавжди.
Інтернет-зловмисники можуть встановити контроль над вашим комп'ютером та використовувати його для розсилання спаму, вірусів та здійснення атак на інші комп'ютери та сервери.
Також ви можете отримати листа від начебто «державної установи» або «банку» з вимогою повідомити особисті дані або потрапити до фальшивих інтернет-магазинів.
Небезпека 5. Онлайн-хижаки. Вони встановлюють з вами контакт, виявляють по відношенню до вас увагу та турботу, пропонують подарунки і в такий спосіб намагаються поступово спокусити свою жертву, не шкодуючи для цього ні часу, ні грошей, ні енергії. Вони в курсі найостанніших музичних новинок і все знають про хобі, які найчастіше цікавлять дітей. Вони вислуховують дітей і «співчувають» їхнім проблемам. Вони намагаються позбавити комплексів молодих людей, поступово вводячи у свої розмови інтимний контекст або показуючи відверто інтимні матеріали. Деякі «хижаки» працюють швидше, одразу ж втягуючи дітей у розмови на інтимні теми, тему. Цей більш прямолінійний підхід може включати і домагання. Хижаки також можуть спонукати дітей, з якими вони знайомляться в он-лайні, до контакту віч-на-віч. Щоб не стати жертвою хижака, поговоріть з людиною вашого оточення, якій ви довіряєте.
Небезпека 6. Інтернет-шахрайство. Часто заманливими салоганами та зображеннями користувачів заманюють пройти певний тест чи дізнатися якусь неймовірно цікаву інформацію. Якщо перейти за запропонованим посиланням можна отримати вірус на комп’ютер. Пройшовши тест, вам запропонують дізнатися його результати надіславши SMS на певний номер. Результат буде сумнівним, а з телефону зникне округлень сума коштів.
Третій Експерт
Небезпека 7. Спам — це масове розсилання реклами або інформації особам, які не висловлювали бажання їх отримувати. Метою спаму є отримання від вас особистих відомостей, грошей або зараження вашого комп'ютера вірусом. Будьте уважними: не переходьте запропонованими посиланнями, якщо не впевнені, від кого ви їх отримали.
Небезпека 8. SMS-повідомлення. Спам може поширюватися не тільки через Інтернет. Рекламні SMS-ПОВІДОМЛЄННЯ, які надходять на мобільні телефони, особливо неприємні тим, що від них важче захиститися і одержувач іноді повинен платити за кожне повідомлення. Це може бути досить велика сума, особливо якщо абонент використовує роумінг.
Небезпека 9. Недостовірна інформація. Учителі давно помітили, що якість шкільних рефератів протягом останніх років погіршилася: інформація, яка міститься в більшості рефератів, є недостовірною, неповною або застарілою. І це не дивно — адже учні завантажують вже готові реферати з інтернету та роздруковують їх, не замислюючись про зміст.
Небезпека 10. Онлайнове піратство.
Це незаконне копіювання і поширення (як для ділових, так і для особистих цілей) матеріалів, захищених авторським правом, - наприклад, музика, фільми, ігри або програми – без дозволу правовласника.
V. Правила безпечного користування Інтернетом
Вчитель. Погодьтеся, перерахований список, лякає. Та що ж робити, аби уникнути цих небезпек? Можливо відмовитися від використання Інтернету? Але ж тоді ми позбавимо себе дуже корисного винаходу, що полегшує наше життя. Як же вчинити?
Щоб Інтернет був безпечним не один день, а щодня протягом року, щоб ви були впевнені у своїй захищеності від шкідливих програм та інших загроз приватності, я підготував вам 10 правил безпечного користування Інтернетом.
(Кожному учню роздається пам’ятка «10 правил безпечного користування Інтернетом»)
10 правил безпечного користування Інтернетом
1. Захистіть свій комп'ютер! Регулярно оновлюйте операційну систему, використовуйте антивірусну програму, використовуйте брандмауер. Створюйте резервні копії важливих файлів. Будьте обережні, завантажуючи файли з Інтернету.
2. Розповідайте батькам та дорослим про нові можливості, знайдені вами під час роботи в Інтернеті. Насолоджуйтеся Інтернетом разом з ними.
3. Зберігайте свої паролі в таємниці. Вони повинні бути простими, але такими, що їх складно вгадати. Дата народження не доречна як пароль.
4. Довіряйте своїй інтуїції. Якщо щось в он-лайні примушує вас нервувати, поговоріть про це з дорослими.
5. Виберіть правильно ім'я користувача й перевірте, щоб воно не відображало жодної особистої інформації про вас.
6. Ніколи не давайте своєї адреси, номера телефону або іншої персональної інформації, включаючи інформацію про те, яку школу ви відвідуєте або де вам подобається гратися чи відпочивати.
7. Поводьтеся чемно і ніколи не ображайте інших. Правил культурної поведінки треба дотримувати не тільки в реальному житті, але й тоді, коли знаходитеся за комп'ютером.
8. Поважайте чужу власність в он-лайні. Створення незаконних копій творів інших людей: музики, відеоігор, програм — це все одно, що крадіжка товару в магазині.
9. Ніколи не зустрічайтеся зі своїми он-лайн-друзями особисто. Вони можуть бути не тими, за кого себе видають.
10. Пам'ятайте: не все, що ви читаєте або бачите в он-лайні, є правдивим. Запитайте в дорослих про те, в чому ви невпевнені.
VІ. Підсумки конференції
Вчитель. Інтернет може бути прекрасним і корисним засобом для навчання, відпочинку і спілкування з друзями. Але, як і реальний світ, він теж може бути небезпечним!
А оскільки Інтернет поступово стає чимось культовим. Особливо для вас - молодого покоління. Назвати його просто мережею, як переплетення кабелів у банку або установі, означало б відібрати в Інтернету містичну чарівність чогось, що об'єднує незалежно від будь-яких розділень. Та все ж привчайтеся не «проводити час» в Інтернеті, а бути активними користувачами його можливостей.
І на завершення хотілося б сказати словами одного з великих сучасників: "Інтернет, він не зближує. Це скупчення самотності. Ми начебто разом, але кожен один. Ілюзія спілкування, ілюзія дружби, ілюзія життя"
Тож поки маєте можливість не промінюйте реальне спілкування з близькими і друзями на віртуал. Колись цього може так не вистачати. І жодна мережа ніколи вам не компенсує цього спілкування.
Додаток
Тестувальний лист соціологічного дослідження
- Скільки тобі років? _______________
- Чи є в тебе комп'ютер?
А) Так; Б) ні.
- Чи є в тебе доступ до мережі Інтернет? (Мобільний телефон, комп'ютер)
А) Так; Б) ні.
4. Скільки часу ти проводиш у мережі Інтернет?
А) Не буваю в мережі;
Б) менше ніж 1 годину;
В) 1-2 години;
Г) більше ніж 2 години.
5. Як ти вважаєш, небезпечний Інтернет чи ні?
А) Так; Б) ні.
6. Чим займаєшся в Інтернеті?
А) Навчаюся;
Б) спілкуюся в соціальних мережах;
В) скачую програми;
Г) користуюся е-mail;
Д) граю в ігри оn-line;
Е) переглядаю ТБ, фільми.
7. Чи маєш свій профіль у якійсь соціальній мережі (Вконтакте, Однокласник та ін.)?
А) Так; Б) ні.
8. Ти викладав свої особисті дані на свій профіль в соціальній мережі? Якщо так, то які саме?
А) Своє фото;
Б) свій телефон;
В) домашню адресу;
9. Чи отримуєш задоволення від роботи в Інтернеті?
А) Так; Б) ні.
10. Чи зустрічав ти коли-небудь загрози, протиправні заклики в мережі Інтернет?
А) Так; Б) ні.
11. Від кого ти дізнаєшся про безпечне поводження в Інтернеті?
А) Від батьків;
Б) від учителів;
В) від своїх однолітків, друзів;
12. Як батьки ставляться до твоєї роботи в мережі Інтернет?
А) Дозволяють вільно;
Б) встановлюють часовий режим;
В) дозволяють заходити у своїй присутності;
Г) забороняють користуватися;
Д) не знають про те, що я виходжу в Інтернет.
Таблиця відповідей
Питання
Варіант відповіді |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відео: Правила з Інтернет-безпеки для дома
Безпечний Інтернет для учнів
Список використаної літератури
- Посібник «Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі» : навчально-методичний посібник / А. Б. Кочарян, Н. І. Гущина. — Київ, 2011.
- В.В. Шпітко. «День безпечного Інтернету». Науково-методичний журнал «Інформатика в школі», - № 1 (49), - січень 2013 р.
- Інтернет-ресурс «Телекритика».
- Сайт «Он-ляндія». www.onlandia.ua.